Přejít k obsahu Přejít k hlavnímu menu

Díky bilaterálním dohodám a prohlášením o spolupráci mezi organizačními jednotkami VS ČR a jejich zahraničními partnery jsou ročně realizovány desítky výměnných stáží. K věznicím a vazebním věznicím se v roce 2017 připojila také Akademie VS ČR (dále jen AVS), která v současnosti buduje a vyvíjí systém odborných stáží.

AVS přijala v roce 2017 první dvě skupiny učitelů, a to ze slovenského Institutu vzdělávání a z polského centrálního vzdělávacího střediska.  Čeští učitelé pak navštívili partnerská vzdělávací zařízení na Slovensku (Nitra), v Polsku (Kalisz) a v Dolním Sasku (Wolfenbüttel). Na rok 2018 je plánována výměna se slovenskými a s francouzskými partnery a odborná stáž kolegů z Dolního Saska v České republice. 

Jak bychom mohli charakterizovat výměnné stáže? 

Jde zpravidla o několikadenní pracovní setkání s konkrétním zaměřením, během kterého hostitelská instituce informuje partnery o vězeňském systému, prezentuje svou mateřskou organizační jednotku a snaží se vytvořit prostor pro rozvoj profesních i přátelských vztahů. 

Jaká jsou hlavní témata výměnných stáží realizovaných AVS? 

Obecně by se dalo říci, že cílem je získat informace pro využití ve výuce a porovnat podmínky vzdělávání v partnerských organizacích. Konkrétně se učitelé v loňském roce zabývali tématy, jako např. srovnání efektivity přípravy příslušníků nástupních kurzů na zkoušky a profil absolventa; podmínky, formy a metody střeleckého výcviku; specifika praktického výcviku v oblasti sebeobrany, používání donucovacích prostředků a zdravovědy včetně vybavení specializačních učeben apod. Letošní rok bude věnován poli historického výzkumu, který zajišťuje Kabinet historie a dokumentace AVS, a praktickému výcviku v oblasti intervenčních technik. 

Jaký je program výměnných stáží? 

Program jednotlivých stáží se liší s ohledem na konkrétní zaměření, specifické cíle a složení skupiny učitelů. Součástí každého programu je nějaká forma prezentace vězeňského systému a partnerské instituce včetně prohlídky školy a exkurze do vybraných věznic, popřípadě dalších zařízení, jako je památník vězeňství apod. Učitelé se účastní výuky v předmětech souvisejících s cíli stáže či zkoušek. Společně se věnují praktickým činnostem, kdy si předávají zkušenosti – například detaily výuky použití donucovacích prostředků apod. Absolvují odborné debaty a profesní diskuse s odborníky. Účastníci mají rovněž možnost se setkat s managementem partnerské organizace. Po pracovní části výměnných stáží bývá čas na prohlídku okolí školy, procházku městem nebo na sportovní aktivity. Zde je překonávána jazyková bariéra, odborníci si otevřeněji sdělují své názory a vytvářejí se profesní přátelství. Účastníci stáží rovněž oceňují možnost krátkého volného času, kdy mohou sdílet nově nabyté zkušenosti, znalosti a dojmy. 

Co české učitele v loňském roce v průběhu zahraničních stáží nejvíce zaujalo? 

Polské Centrální vzdělávací středisko v Kaliszi 

Vybavení školy nabízí až neuvěřitelné možnosti praktické výuky zejména díky Norským fondům. Účastníci stáže o prostoru školy hovořili jako o uchvacujícím. Speciální učebny na výcvik poskytování první pomoci, televizní studio pro výcvik psychologů či speciální simulační budova upravená pro různé druhy výcviku včetně modelových situací patří k nejlepším v Evropě. Škola má v areálu rovněž dvě částečně kryté střelnice včetně zbrojního skladu. Téměř všichni zaměstnanci VS Polska jsou v uniformách a všichni - kuchař, lékař či pokladní - procházejí stejným výcvikem jako dozorci či strážní. Celkové pojetí vzdělávání je více vojenské, například při jakémkoli problému čelí zaměstnanec v nástupním kurzu vyloučení. Při počtu studentů, který je srovnatelný s AVS, je v polském Kaliszi násobný počet personálu. Učitelé jsou úzce zaměření a věnují se pouze své specializaci. Studenti často pracují v dělených skupinách, učitelé a instruktoři spolupracují přímo v hodinách. Důraz je kladen na individuální přístup ke studentům. Kromě podrobné prohlídky školy byla přínosná návštěva věznice, kde Čechy zaujal systém zabezpečení vstupů čipy a propojení s operačním střediskem. 

Slovenský Institut vzdělávání v Nitře 

Vzdělávací systém vězeňského personálu na Slovensku je podobný jako u nás. Všichni zaměstnanci Sboru vězeňské a justiční stráže, kteří zajišťují přímý výkon služby či ostrahu vězněných osob, jsou však ve služebním poměru. Pro dosažení co největší efektivity v přípravě vězeňského personálu je vzdělávací program zejména zaměřen na rozvoj schopností co nejlépe řešit problémy (analyzovat je, navrhnout řešení) a co nejlépe zvládat náročné situace při výkonu služby. Velký význam je přikládán profesní etice jako předpokladu bezproblémové komunikace s vězněnými osobami, mezi personálem, ale také s veřejností. Rovněž cílenému využívání informačních technologií je ve výuce věnována velká pozornost. V osnovách je zahrnut předmět „Tělesná příprava“ včetně závěrečné prověrky. V tomto předmětu jsou příslušníci zařazeni do skupin dle pohlaví a věku. Muži nad 50 let a žen nad 40 let prověrky nevykonávají.  Pojetí tělesné přípravy vnímali čeští učitelé jako inspirující. Závěrečná zkouška kurzů základní odborné přípravy probíhá jinak než v AVS. Frekventant je připuštěn k teoretické části až po splnění části praktické. Všichni zaměstnanci, kteří jsou v přímém výkonu služby, jsou postupně zařazováni do specializačního vzdělávání. Zde jsou lektory například odborníci z výkonu vazby a trestu, metodici odborů GŘ či externí lektoři. Specializační a odborné kurzy jsou vždy ukončeny zkouškou. Během prohlídky věznice zaujala české účastníky oblast zaměstnávání odsouzených, které se pohybuje kolem 75%. 

Dolnosaská Akademie ve Wolfenbüttelu

Česká skupina se soustředila na výuku sebeobrany a psychologie, která se ve Wolfenbüttelu v určitých tématech propojuje, čili integruje. Součástí exkurze v moderní věznici v Sehnde byla praktická ukázka z výcviku místní zásahové jednotky. Učitelé měli možnost vyzkoušet si speciální výstroj - protiúderové obleky - i výzbroj. České učitele zaujalo využití tzv. distanční tyče při zákroku proti ozbrojené osobě. Kromě toho skupina navštívila otevřenou věznici v Burgdorfu, kde byla možnost seznámit se  principem jejího provozu. 

Jak náročná je organizace výměnných stáží a jak probíhá komunikace se zahraničními partnery? 

Na setkání účastníků výměnných stáží svolaném ředitelem AVS v prosinci minulého roku bylo navrženo, aby se výměnné stáže konaly v režimu dvou let  - tedy jeden rok příjezd a druhý rok výjezd. Počet vyučujících na jedné služební cestě by se měl snižovat, ale na výměnné stáže do zahraničí mohou být přizváni odborníci z českých věznic dle zaměření konkrétní stáže.   V roce 2017 mělo možnost navštívit zahraniční partnerskou organizaci 11 z celkového počtu 17 učitelů AVS. Výměnné stáže do Dolního Saska se zúčastnila také zástupkyně ředitele Věznice Rýnovice. Do budoucnosti existují dvě základní schémata. První schéma otevírá možnost zejména pro učitelé odborných předmětů vyměnit si zkušenosti s partnery ve více zemích; druhým schématem je možnost opakované stáže na stejném místě, jejímž cílem pak bude konkrétní detailní odborný přínos, nebo stáže vykonané v rozmezí několika let se zaměřením na dlouhodobý rozvoj v konkrétní oblasti. 

Odborný program stáží organizovaných v Akademii VS ČR a organizaci návštěvy zajišťují pro partnerské skupiny stejní učitelé, kteří absolvují zahraniční stáže. Tak se zvyšuje možnost navázání přímé spolupráce či přátelských vztahů. Co se týče jazyka komunikace s partnery v Polsku, v Německu či ve Francii, učitelé se shodují, že nejobtížnější je překonání prvotních barier – nová neznámá situace, neznalost prostředí, ostych hovořit a podobně. Po několika hodinách společné práce však tyto bariery padají. Odborníci si vytvářejí své vlastní komunikační kanály. V každé partnerské organizaci je alespoň jeden kolega, který je připraven tlumočit přes angličtinu. Většinou se však účastníci mezi sebou domlouvají směsicí jazyků, přičemž čeští učitelé si ochotně a rychle osvojují odborné výrazy v jazyce partnerů. 

Co lze říci závěrem? 

Výměnnou stáží to nekončí. Učitelé předávají informace ze zahraničí svým studentům, aplikují do výuky detaily získané v zahraničí, po příjezdu pořádají setkání pro ostatní učitele, kteří tak získají alespoň zprostředkovaně náhled na daný systém či problematiku.

Účastníci výměnných stáží se však shodují v tom, že osobní zkušenost je nepřenositelná. Každý vězeňský systém má svá specifika, každou školu lze charakterizovat jinak. Je tedy zřejmé, že nestačí zúčastnit se pouze jedné stáže v jedné partnerské organizaci. Pro rozšíření obzorů a srovnání je nutné navštívit více škol. Každá vzdělávací instituce prochází změnami, rozvíjí se, implementuje nové programy, formy a metody učení, vyvíjí nové materiály. Není tedy možné spoléhat se na to, že informace nestárnou. 

V budoucnosti by se měli výměnných stáží zúčastnit nejen učitelé, ale i další zaměstnanci AVS, kterým informace a zkušenosti ze zahraničí přinesou inspiraci pro další práci. Tímto způsobem dbá AVS o profesní rozvoj svých zaměstnanců, potažmo zkvalitňuje vzdělávání personálu VS ČR nejen v oblasti přímé výuky, ale také jejího organizačního a logistického zabezpečení. Realizací výměnných odborných stáží je zároveň naplňován střednědobý plán Akademie VS ČR s odkazem na Koncepci vězeňství do roku 2025, jmenovitě například specifické cíle 4.9 a 4.10.  

 kpt. Mgr. Iva Prudlová a účastníci výměnných stáží

Fotogalerie

Sdílet článek

Facebook
Platforma X