Zvětšit (Ctrl + "+")

Zmenšit (Ctrl + "-")

banner

20 let AVS

English version here

Dvacet let v ulici Máchova
Výročí
31. srpna tomu bude 20 let, kdy byla slavnostně otevřena budova nynější Akademie VS ČR ve Stráži pod Ralskem. K tomuto výročí jsme připravili sérii krátkých příspěvků, které si můžete přečíst níže. Podobné příspěvky také vycházely v období jaro/léto 2020 na facebooku VS ČR.

Autor článků: Iva Prudlová
Foto dokumentující text: Michal Čechoň, Tomáš Větrovec, Iva Prudlová
Jazyková korektura: Renata Hečková (čeština), Jiří Kawan,Tomáš Olšar (angličtina – díl 1 – 3)

 

Díl 1. – Budova

Dvacetiletý člověk a dvacetiletá budova. Můžeme to takto srovnat? Oba jsou mladí. Oba se stále rozvíjejí. Oba se stávají členy společenství. Oba jsou opečovávaní a současně pečují o jiné. Snad budete souhlasit, že rozdíl může být chápán v tom, že budova, na rozdíl od mladého člověka, potřebuje nepřetržitou údržbu, aby předčasně nechátrala.

Budova Akademie se postupně potýkala s různými technickými problémy, jako třeba ucpaná kanalizace (muselo být opraveno někdy v roce 2007) nebo nevyhovující vzduchotechnikou v aule (to se řešilo v roce 2016). Postupně bylo třeba vyměnit dřevěná okna za plastová nebo natřít fasádu.

Současný stav budovy můžeme díky usilovné údržbě a funkčním rekonstrukcím označit za velmi dobrý. Stále je co opravovat a zlepšovat, ale budova slouží spolu s námi – personálem Akademie – a prokázala, že je schopna přijmout do své náruče i 350 osob v jediný den.

Samotná stavba působí stále moderně a poutá pohledy místních i turistů, kteří se pohybují po Máchově ulici. Až budete ve Stráži pod Ralskem, určitě se přijďte na naši budovu Akademie Vězeňské služby podívat. Napište nám, jak se vám líbí.

Díl 2. – Areál školy

První díl naší série upozorňující na výročí, které letos v srpnu oslaví Akademie VS ČR, jsme věnovali budově školy. V tomto díle vás provedeme jejím bezprostředním okolím.

Areál patřící Akademii je nevelký. Před dvaceti lety vysazený živý plot rámuje budovu školy a odděluje pozemek od frekventované cyklostezky.

Pokud byste areál obcházeli směrem od centra města, po levé straně budete mít hlavní vstup do budovy. V současné době (tedy v květnu 2020) je vstup dosti nelichotivý, ačkoli začátkem jara jásavě vítal příchozí záplavou zlatého deště (zlatice). V blízké budoucnosti však má vchod dostat důstojný kabát.

Pokročíme dále. Míjíme altán, který slouží nejen ke krátkému posezení během přestávek, ale také bývá občas využíván při praktické výuce. Ještě pár kroků a ocitneme se v jiném světě. Zadní trakt školy sousedí s nádhernou vodní plochou Horka. V létě zde bývá veselo. Studenti jsou však od zvuků chráněni vzrostlými stromy, které se nacházejí na pozemku školy. Povím vám tajemství. V létě, když si přivstaneme, můžeme tady nasbírat i několik nádherně voňavých hub.

Prošli jsme kolem jezera a stojíme u zadní brány. Je možné, že v této chvíli probíhá na tomto prostranství nácvik zákroku pod jednotným velením nebo pořadová příprava příslušníků. V budoucnosti by zde měla stát jídelna.

A jsme na cestě, která vás zavede zpět do města nebo vás může nalákat do přírody. Ale o tom zase příště.

Díl 3. – Okolí

V předcházejících dvou dílech jsme vás uvítali u naší Akademie a slíbili vám, že vám příště představíme okolí, které k nám přitahuje turisty z celé České republiky i ze zahraničí.

Chcete si zaplavat? Přímo za našimi okny se nachází vodní nádrž Horka. Patří k nejstarším v republice, ale v roce 2001 – tedy rok po otevření budovy Akademie – bylo vodní dílo rekonstruováno a slouží pro sport i relaxaci. Ploučnici pro její meandry a Průrvu (kde se točil film Cesta do pravěku,) znají vodáci. Půjčovny lodí jsou v dosahu.

Raději jezdíte na kole nebo na kolečkových bruslích? Podél Akademie prochází cyklostezka, která vás zavede například do Hamru na Jezeře (možná si vzpomenete na film Dovolená s Andělem, který byl natočen právě tady), do Jablonného v Podještědí, odkud je již blízko na hrad Lemberk, nebo třeba přes Osečnou až k Ještědu.

Dáváte přednost pěší turistice? Kopec Ralsko (696 m) jako dominanta zdejšího okolí je vlastně sopka, na níž najdete zříceninu hradu z 13. století. Za hezkého počasí si odtud prohlédnete celý náš kraj.

Jste milovníci zdravého životního stylu? Co ochutnat vodu ze Zdislaviny studánky?

Kdyby počasí zrovna nepřálo, navštivte některý z okolních hradů a zámků.

A bonbónek navíc – na hranice s Polskem a se Saskem je to co by kamenem dohodil.

Účastníci vzdělávacích programů se mohou seznámit s přírodou a historií našeho regionu ve svém volném čase. Jestli jsme inspirovali k výletu také vás, potěší nás to.

Příště vás pozveme na malou exkurzi uvnitř budovy.

Díl 4. –  S průvodcem v prázdné škole

Některé prázdné domy mohou být strašidelné. Tak vejděme do budovy Akademie, která je dnes bez studentů, a přesvědčme se.

Kdybychom měli průvodce jako na hradě, možná by začal: Vítejte v Akademii. Pyšníme se vlastní vlajkou, které jste si mohli všimnout na stožáru před vchodem, i vlastním logem –  je promítáno na vstupní dlažbě před vámi.

Nyní vás zaregistrujeme jako hosta. Požádám vás o občanské průkazy.  Nejsme ve věznici, takže můžete mít u sebe mobilní telefony a fotoaparáty.

Nacházíme se ve střední kruhové části, která propojuje dvě dvoupatrové budovy. Zde máme kantýnu a zimní zahradu. Nyní nahlédneme do moderně vybavené auly pro 90 posluchačů.

Následujte mne, prosím. Vcházíme do přízemí budovy A – šatny pro studenty, několik kanceláří a garáže pro služební vozidla. Zde jsou také cvičná cela a simulační vchod do střežených objektů. První patro je vyhrazeno pro teoretickou výuku včetně dvou tříd s počítači. Sídlí tady rovněž pedagogické oddělení. Pod střechou se nachází knihovna a stálá expozice nepovolených předmětů.

Odtud projdeme do středu budovy, který obsadili pracovníci logistiky. Dále si můžeme prohlédnout prakticky řešenou velkou počítačovou učebnu. Trošičku bludiště. Musíme sejít o patro níže, kde se nalézá multifunkční místnost, neboli sál. V samém srdci budovy jsou kanceláře vedení Akademie.

Prohlídka pokračuje ve druhém patře budovy B. Větší podkrovní místnost s přilehlou kuchyňkou je vhodná pro specializační kurzy, ale také pro neformální setkávání zaměstnanců Akademie. Menší učebny jsou naproti tomu využívány při závěrečných zkouškách. Scházíme o patro níže. Procházíme dvě jazykové učebny, dvě klasické třídy a kanceláře ekonomického oddělení.  Ještě schody a jsme opět v přízemí. DO-JO pro výcvik sebeobrany sousedí s posilovnou. Samozřejmě sprchy a šatny. Poslední učebna, kterou si můžete prohlédnout, je zařízena pro výcvik manipulace se zbraní.

Vrátili jsme se do vstupní haly. Jestli máte ještě nějaké otázky, rádi vám je zodpovíme.

Pak by se průvodce s vámi pomalu rozloučil.

Kdybyste opravdu takovou trasu prohlídky u nás absolvovali, trvalo by vám to něco přes půl hodiny. Byli byste však dosti schváceni a moc byste si nezapamatovali. Prázdná škola není strašidelná, ale taková rychlá prohlídka by nebyla hezkým zážitkem.

V příštích dílech vám raději představíme některé zajímavé části Akademie. Budeme těšit na vaše komentáře.

  

Díl 5. – Cvičná cela

Všichni máme představu, jak vypadá běžná střední či vysoká škola. V některých se nacházejí laboratoře, dílny nebo třeba taneční sály. Součástí Akademie jsou specializační učebny, které v jiných institucích asi nenajdete.

Dnešní díl vás zavede do cvičné cely, která je součástí Akademie už od jejího otevření a naposledy byla rekonstruována v únoru 2016.

Učebna je rozdělena do dvou částí. Cvičná cela se standardním vybavením vytváří cvičný prostor pro posluchače. Vypadá to tam jako ve věznici. Noví příslušníci zde trénují jak správně a bezpečně postupovat a komunikovat s vězněnými osobami. Druhá část učebny je vyhrazena divákům – tedy studentům, kteří sledují, co a jak ve cvičné cele probíhá. Následně jsou modelové situace analyzovány a vyhodnocovány.

Cvičná cela již delší dobu neodpovídá požadavkům. V blízké budoucnosti však Akademie otevře svou druhou budovu, ve které budou tato praktická cvičení probíhat. Tak nám držte palce, ať máme lepší podmínky pro praktický výcvik co nejdříve.

Díl 6.  – Učebna pro výcvik manipulace se zbraní

Minule jsme vám představili cvičnou celu. Dnes můžeme nahlédnout do učebny speciálně vybavené pro střeleckou přípravu nových příslušníků.

Zde probíhá teoretická i praktická výuka. Obsahem teorie je nauka o zbraních, střelivu a balistika. Praktický nácvik je zaměřen na základní dovednosti v práci se zbraní a bezpečnou manipulaci.. Cvičí se s bezpečnými / znehodnocenými zbraněmi i střelivem.

Součástí výuky jsou ostré střelby na střelnici.

 

Díl 7. – Expozice nepovolených předmětů

Do třetice všeho dobrého. Jednu místnost byste v jiné škole hledali marně.  Je to stálá expozice nepovolených předmětů (zřízena v roce 2008 a rozšířena v roce 2014).

Vystavené předměty byly odebrány vězněným osobám ve věznicích a vazebních věznicích.

Výstava obsahuje nepovolené předměty, které lze zneužít k například k útěku z věznice nebo napadení osob. Najdete zde také ukázky skrýší nebo tetování. Součástí expozice je video – prezentace odhalených úkrytů a zakázaných předmětů.

Doprovodné panely poskytují základní informace z historie přechovávání a používání nepovolených předmětů ve věznicích. Zároveň prezentují vývoj a současnou situaci jejich výskytu a informují o úkrytech zakázaných předmětů na nenápadných nebo obtížně kontrolovatelných místech.

Odborný výklad, který je součástí prohlídky expozice, podtrhuje vzdělávací charakter této speciální místnosti. Sbírka je přístupná pro studenty základní odborné přípravy, pro účastníky specializačních kurzů a také třeba studenty základních a středních škol. V Pamětní knize si můžete přečíst komentáře a pozdravy návštěvníků z ČR i ze zahraničí, třeba z Polska, Slovenska, Moldávie, Rumunska, Ukrajiny, Lotyšska, Francie, Německa či Texasu.

 

Díl 8. – Kdo jsou naši studenti ZOP

Pokud jste si přečetli všech sedm předchozích článků, možná je to proto, že jste absolvovali nebo se chystáte na ZOP. ZOP je zkratka pro Základní odbornou přípravu. Je to vzdělávací program, který je povinný pro všechny, kdo chtějí pracovat v českých věznicích.

Jestli se ucházíte o místo psychologa, sociálního pracovníka nebo třeba vychovatele, budete zařazeni do kurzu ZOP B2, který vás připraví na všechny aspekty souvisejících činností, ale zejména na komunikaci s obviněnými a odsouzenými.

ZOP A je určen příslušníkům. Ti získají teoretické znalosti, ale hlavně praktické dovednosti pro výkon služby. Mohou pak být zařazeni na takové pozice jako dozorce nebo strážný. Někteří zajišťují eskorty, jiní mají zájem třeba o práci psovoda. Možná jste nevěděli, že také Justiční stráž, se kterou se setkáte na soudech, tvoří příslušníci Vězeňské služby ČR.

Týdenním kurzem základní odborné přípravy (ZOP B3) prochází také veškerý nově nastupující zdravotnický personál a také administrativní a techničtí pracovníci (ZOP B1).

Ti všichni byli, jsou nebo budou našimi studenty ZOP.

Díl 9. – Kdo se u nás vzdělává

Již od svého otevření před dvaceti lety slouží budova Akademie VS ČR nejen jako vzdělávací středisko pro nový personál, ale také jako instituce organizující specializační kurzy, semináře, setkávání odborníků či konference.

Některé z těchto programů jsou povinné, jako například akreditované vzdělávání pro sociální pracovníky, doplňující pedagogické studium pro specialisty, kteří absolvovali jiný obor, nebo specializační kurzy pro justiční stráž, se kterou se setkáváte v budovách soudů, či pro příslušníky vězeňské stráže sloužících na vstupech do střežených objektů VS ČR.  Některé programy jsou velmi žádané, třeba sociálně psychologický výcvik, kam se hlásí speciální pedagogové, psychologové a sociální pracovníci.  Oblíbené jsou také jazykové kurzy a semináře určené těm, kteří potřebují profesní angličtinu pro svou praxi. Jsou to často zástupci vyššího a středního managementu, ale také další odborníci, příslušníci vykonávající zahraniční eskorty nebo i asistentky ředitelů věznic.

Ročně u nás absolvuje různé vzdělávací programy až 3500 osob, z toho asi dvě třetiny tvoří posluchači prohlubujícího vzdělávání a účastníci konferencí a školení.

Jestli patříte k personálu VS ČR, kontaktujte vaše personální oddělení a seznamte se s naší nabídkou vzdělávacích programů. Chcete-li se dozvědět o vzdělávání českého vězeňského personálu více, navštěvujte naše webové stránky a sledujte nás na https://www.facebook.com/vezenskasluzbacz/.

Díl 10. – Jazykové kurzy a semináře v Akademii VS ČR 2000 – 2020

Již v roce 2000 se hovořilo o tom, že vězeňský personál by měl být jazykově vybavený. V budově Akademie byly vyčleněny dvě jazykové učebny.

V letech 2001 – 2005 byly realizovány kurzy obecné angličtiny pro začátečníky i pro pokročilé. Kurzy byly rozloženy do deseti týdnů a cílem bylo naučit vybraný personál svižně a gramaticky správně komunikovat v běžných situacích. Kurz pro pokročilé pak byl zaměřen na přípravu účastníků na certifikovanou jazykovou zkoušku.

Když nastala potřeba připravit tým příslušníků na misi ve Vazební věznici OSN v Haagu (UNDU) u Mezinárodního trestního tribunálu pro bývalou Jugoslávii (ICTY), byl pro ně vytvořen speciální kurz v délce dvou týdnů. Příslušníci procvičovali různé modelové situace, které by mohly v zahraničí nastat, za použití více jazyků. Trénovali například komunikaci vysílačkou, sdílení informací s personálem, rozhovory s obviněnými při různých činnostech nebo třeba komunikaci při předvádění u soudu. Část kurzu byla věnována předcházení a řešení krizových situací, které mohou vzniknout zejména z důvodu komunikačních barier.

V roce 2015 byla jedna z učeben modernizována tak, aby lépe sloužila interaktivnímu způsobu výuky. Krásná moderní třída je stále považována za jednu z nejzdařilejších jazykových učeben v rámci evropských vězeňských akademií.

Od roku 2015 se jazyková příprava zaměřuje na aktuální potřeby vězeňských odborníků. Profesní kurzy angličtiny jsou koncipovány do kratších celků, většinou šest třídenních setkání. Jazyková úroveň účastníků není přesně stanovena. V jednom kurzu se tedy mohou setkat začátečníci s pokročilými. Je to hlavně proto, že se jedná o vysoce komunikačně zaměřené programy, s přesně specifikovanými cíli a metodami, které umožňují maximální individualizaci. Například může být takový kurz zaměřen na prezentaci vlastní věznice nebo třeba na zlepšení diskusních dovedností pro aktivní účast na mezinárodních setkáních a podobně.

Kromě kurzů jsou Akademií nabízeny jazykové semináře. Jde většinou o jednodenní až třídenní vzdělávací akce zaměřené na konkrétní téma. Účastníci si mohli zlepšit své dovednosti, jak provádět zahraniční delegace v české věznici, jak informovat o nových projektech věznic nebo jak si vyměňovat zkušeností z mezinárodních akcí. Tyto semináře jsou určeny jen pokročilejším angličtinářům, protože probíhají pouze v anglickém jazyce a zájemci se na ně musejí vždy předem připravit.

Semináře se konají nejen v Akademii, ale také v terénu. Účastníci se tedy setkávají v některé věznici nebo dokonce v létě 2018 spolu absolvovali exkurze do několika věznic v zahraničí.

Semináře jsou vedené nejen lektorkou Akademie, ale přijíždějí také facilitátoři ze zahraničí, například z Rumunska, z Polska nebo i z Texasu. Program semináře je však vždy připraven a garantován Akademií.

O semináře angličtiny má zájem nejen český vězeňský personál, ale také kolegové ze zahraničí, například z Dolního Saska, ze Slovenska nebo z Lotyšska. Nově se také zapojuje Probační a mediační služba ČR. Takové semináře jsou pak obzvláště cenné, protože při nich dochází jak k řízené, tak k neformální výměně informací a zkušeností.

Protože české věznice spolupracují s polskými partnery, připravila Akademie originální projekt. V roce 2018 se v nabídce vzdělávacích akcí objevil první seminář polštiny pro bilaterální spolupráci. Účastníci se v něm seznámili zejména s polskou výslovností, naučili se základní odborné názvosloví, a také se dozvěděli, která slova jsou zrádná a mohou být příčinou nedorozumění. V roce 2019 pak Akademie realizovala pokračovací seminář, kterého se jako jeden z facilitátorů zúčastnil také bývalý ředitel polské věznice.

Unikátní český systém odborného jazykového vzdělávání je opakovaně představován na mezinárodních konferencích zaměřených na vzdělávání vězeňského personálu a zahraniční partneři jej stále považují za inovativní a inspirativní.

O české misi v Haagu jste si mohli přečíst v časopise České vězeňství 2/2009 str. 26 – 27

Články o jazykovém vzdělávání Akademie vycházejí pravidelně v časopise České vězeňství , na webových stránkách Akademie, popřípadě webových stránkách zahraničních partnerů Akademie nebo EPTA.

Díl 11. – Personál

Vážení čtenáři, pokud jste dočetli až sem, jistě patříte mezi ty, kdo se zajímají o historii, současnost a budoucnost Akademie VS ČR.

Žádná instituce nemůže existovat bez lidí. To oni vytvářejí podmínky pro práci a pracovní atmosféru. Oni mají vize a plány. Oni jsou aktéry každodenních činností, které ovlivňují chod instituce a její úspěšnost. Pokud je souhra a spolupráce všech týmů harmonická a směřuje ke společným cílům, prestiž takové instituce roste.

Hlavou Akademie je ředitel, který je obklopen nejbližšími spolupracovníky a společně tvoří vedení Akademie. Pravidelných schůzek vedení se účastní první zástupkyně ředitele, ekonomická zástupkyně ředitele, vedoucí čtyř oddělení a asistentka ředitele. Ředitel, jeho první zástupkyně a vedoucí pedagogického oddělení jsou příslušníci, ostatní patří k občanským zaměstnancům. Tento tým udává tón celé instituci a zodpovídá za výsledky.

Pojďme nakouknout do jednotlivých oddělení.

Žádné není nejdůležitější. Ale bez vyučujících by Akademie nemohla být vzdělávací institucí. Pedagogické oddělení je překvapivě relativně malé v porovnání s ročním počtem účastníků kurzů. Jeho srdcem je  17 učitelů, z nichž většina slouží v uniformě. Pokud vás zajímá genderová politika, graf ukáže, že poměr vyučujících žen a mužů je asi 1:3.  Z personálního hlediska je rok 2020 možné považovat za přelomový vzhledem k významné obměně učitelů z důvodu dosažení důchodového věku. Blízká budoucnost tedy slibuje učitele s víceletou praxí ve věznici, ale současně věkově mladší. Vedoucí pedagogického oddělení a jeho zástupce se neobejdou bez dvou asistentek. Učitelskou práci si každý člověk umí nějak představit, jakkoli v naší Akademii je tato funkce tak specifická, že představa čtenáře může být velmi odlišná realitě, ale to by bylo na dlouhé psaní. Co se týče asistentek, tak není možné ani sepsat seznam úkolů a činností, které denně řeší. Je to práce náročná a vyžaduje velmi pracovité, komunikačně zdatné a psychicky stabilní osobnosti. Pedagogické oddělení doplňuje metodik pro vzdělávání v oblasti mezinárodní komunikace. Za tímto názvem se skrývá příslušník, který má na starosti jazykové vzdělávání a mezinárodní vztahy – o těch bude příští díl našeho seriálu.

Oddělení logistiky je významný aparát. Je to nejpočetnější oddělení, ale část úkolů je zajišťována „dohodáři“. Bez podpůrných činností by učitelé nemohli učit. Údržba školy a ubytoven včetně přilehlých pozemků, rekonstrukce, úklidy, nákupy, zajišťování různorodých služeb včetně například starosti o vozový park – to je jen velmi hrubý nárys toho, co musí logistika zajistit. Zde na rozdíl od pedagogického oddělení, pracují občanští pracovníci a převážně jsou to ženy.

Samostatným článkem je nejmenší IT oddělení. Ale škola, která má více než stovku počítačů pro výuku a dalších víc než 50 v kancelářích, se bez technické podpory odborníků neobejde. V době krize Covid-19 došlo k významnému rozvoji on-line vzdělávání a pracovníci IT musejí být schopni efektivně řešit tuto problematiku v souladu se zákony, nařízeními a možnostmi českých vězeňských zařízení.

Kromě těchto oddělení je třeba zmínit ještě Kabinet dokumentace a historie, v němž pracují tři občanští zaměstnanci, a který je dislokovaným pracovištěm v Praze.

Žádné z předchozích oddělení by se neobešlo bez ekonomů, kteří dohlíží na rozpočet a zpracovávají výplaty zaměstnanců Akademie. Toto oddělení čítá celkem 4 ženy. Jedna z nich má na starosti také knihovnu.

Pokud jste opravdu četli všechny dosavadní díly našeho seriálu pozorně, budete si pamatovat, že Akademie zajišťuje vzdělávání pro asi 3 500 osob ročně. Tipli byste si, že počet personálu Akademie je 52. Kdyby vás zajímalo přidat se k nám, sledujte nabídky na zaměstnání na: https://www.vscr.cz/akademie-vs-cr/volna-pracovni-mista/

Díl 12. – Mezinárodní vztahy

Veřejnost může překvapit informace o tom, že Akademie VS ČR má bohaté mezinárodní vztahy a je velmi aktivní na poli mezinárodní spolupráce. Kdyby však nějaká univerzita nebo odborná škola byla uzavřena pro zahraniční kontakty, bylo by to asi dosti podezřelé a pravděpodobně by to vyvolávalo pocit, že škola není kvalitní.

Ve dvacetileté historii Akademie bychom mohli sledovat v souvislosti s mezinárodními vztahy několik různých etap.

První etapa (někdy mezi 2000 a 2005) se vyznačovala nadějnými vyhlídkami, kdy funkcionáři zkoumali možnosti a přínos bilaterální spolupráce se zahraničními partnery. Rozvíjela se komunikace se slovenským Institutem vzdělávání Sboru vězeňské a justiční stráže v Nitře, s polským centrálním vzdělávacím střediskem Vězeňské služby Polska v Kaliszi, s dolnosaskou akademií ve Wolfenbüttelu a s bavorským vzdělávacím střediskem ve Straubingu. Několik zaměstnanců nově otevřené školy dostalo příležitost setkat se se svými protějšky jak doma, tak v zahraničí. Akademie (tehdy ještě Institut vzdělávání VS ČR) se zapojila do projektu PHARE, který umožnil osmnácti zaměstnancům českých vězeňských zařízení absolvovat školení o holandském a německém vězeňském systému v zahraničí a následně pak o vybraných specificích přednášet na seminářích pro střední management českých věznic. Akademie také vyslala svého zástupce na krátkodobé mise do Ázerbajdžánu a do Gruzie, a tím se podílela na budování systému vzdělávání vězeňského personálu.

Druhá etapa (asi 2006 až 2014) zaznamenala postupné zpomalení až téměř usnutí bilaterální spolupráce. Jedním z důvodů byly objektivní změny v mezinárodní politice, které se projevily například zastavením financování takových projektů ze zahraničí. Učitelé Akademie však několikrát vystoupili na mezinárodních konferencích věnovaných penitenciární problematice a reprezentovali VS ČR na mezinárodních seminářích bojových umění. Akademie přijímala zahraniční delegace, které se však většinou zajímaly o vzdělávání personálu jen v obecné rovině a soustředily se na různé vybrané oblasti vězeňství (například ekonomické otázky, technologie, bezpečnost věznic, zacházení s vězněnými osobami apod.). Jednou z nemnohých výjimek v etapě stagnace byla například jednorázová reciproční výměnná stáž s norským vzdělávacím střediskem Krus. Dohoda se slovenským a polským partnerem byla sice v roce 2008 obnovena, ale bilaterální akce byly spíše vzácné. Nově vznikající EPTA (asociace akademií evropských vězeňských služeb) sice vyzvala Akademii VS ČR ke vstupu, ale ta na tuto nabídku nereflektovala.

Situace se radikálně změnila v roce 2015. Třetí etapu, která trvala do konce roku 2019, by mohla být nazvána expanzivní a expertní. Tradiční partnerské vztahy se vzdělávacími středisky v Nitře, Kaliszi a Wolfenbüttelu byly obnoveny a vzájemné stáže začaly být zaměřené na úzkou problematiku (například na výuku sebeobrany, na historický výzkum a jiné oblasti související s chodem vězeňských akademií). Byly uzavřeny dokumenty o spolupráci se vzdělávacími středisky vězeňských služeb Francie, Ukrajiny, Rumunska a Lotyšska, které otevřely nové možnosti pro získávání informací a zkušeností personálu nejen Akademie, ale potažmo také českých věznic. Akademie vstoupila do EPTA v roce 2016. Kvalitní mezinárodní kontakty nejen s evropskými partnery, ale třeba i s texaskou univerzitou umožnily organizovat semináře a konference se zahraničími přednášejícími a účastníky.  Ředitel Akademie a další členové personálu vystoupili opakovaně na různých mezinárodních konferencích v České republice i v zahraničí. Z mladé instituce, která se v první etapě učila od zahraničních partnerů, se stala sebevědomá instituce prezentující vlastní systém vzdělávání jako modelový pro rozvíjející se zahraničí systémy.

V roce 2020 byl rozvoj mezinárodních vztahů dramaticky narušen pandemií Covid-19. Naplánované akce byly zrušeny nebo odloženy. Některé konference a semináře byly realizovány, ale on-line. Komunikace však stále probíhá a partnerství trvají. Partneři se vzájemně informují o situaci, zasílají si zprávy o nových metodách vzdělávání, plánují společné vzdělávací aktivity a specifikují témata a cíle profesních setkání. Co nejdříve bude podepsána aktualizovaná dohoda se slovenským partnerem a dohoda s novým polským partnerem – centrálním vzdělávacím střediskem v Kulích. O spolupráci má zájem Vězeňská služba Litvy. Akademie vstupuje do třetí dekády svého fungování s velkým potenciálem stát se prestižním hráčem na mezinárodním poli a zprostředkovávat informace ze zahraničí českému vězeňskému personálu. Přejme jí tedy společně do další etapy dobré podmínky.

Odkazy (názvy partnerských akademií nejsou doslovně přeloženy do češtiny)

EPTA

https://www.epta.info/

Institut vzdělávání Sboru vězeňské a justiční stráže v Nitře

https://www.zvjs.sk/sk/zariadenia/institut

Centrální vzdělávací středisko VS Polska v Kulích

https://sw.gov.pl/okreg/osrodek-szkolenia-sluzby-wieziennej-w-kulach

Akademie VS Dolního Saska

https://bildungsinstitut-justizvollzug.niedersachsen.de/wir_ueber_uns/bildungsinstitut/das-bildungsinstitut-in-wolfenbuettel-83427.html

Akademie VS Francie

http://enap.ca/enap/fr/accueil.aspx

Akademie VS Rumunska

http://anp.gov.ro/scoala-nationala-de-pregatire-a-agentilor-de-penitenciar-targu-ocna/

Akademie VS Ukrajiny

http://ikvsu.kvs.gov.ua/

Akademie VS Lotyšska (ve výstavbě)

http://www.ievp.gov.lv/index.php/projektu-realizacija/norvegijas-finansu-instruments/macibu-centra-infrastrukturas-un-apmacibai-paredzeta-ieslodzijuma-vietas-paraugkorpusa-izveide-olaines-teritorija

Díl 13. – Budoucnost Akademie

V našem seriálu jste se mohli dočíst o minulosti a současnosti Akademie. Jak bude vypadat její budoucnost, to si autoři tohoto článku netroufají předjímat.

Svět se rychle mění. Vznikají nevídané technologie, ale zároveň ubývá zdrojů financování. K Vězeňské službě, potažmo do Akademie, přicházejí pracovat i velmi tvůrčí osobnosti, mohou se však cítit limitováni některými předpisy či podmínkami a postupně rezignovat. Jak jsme v roce 2020 zažili, mohou se dít věci zcela nepředvídatelné, jako třeba pandemie. Existují desítky či stovky faktorů, které mohou a jistě i budou ovlivňovat vývoj vzdělávání vězeňského personálu v příštích letech.

Jak tedy můžeme na budoucnost Akademie nahlédnout? Každý dobrý plán předchází kreativní, ale jasné a realistické vize, na jejichž základě je možné vytvořit strategie, stanovovat dlouhodobé a krátkodobé cíle a nacházet cesty k jejich dosažení.

Zeptejme se ředitele Akademie Františka Vlacha jaké vize on sám v roce 2020 má, a jaké konkrétní plány si na příštích pět či deset let stanovil. Pojďme ještě kousek dál a položme mu třetí otázku, co by Akademii do dalších dvaceti let přál.

Odpovídá ředitel Akademie:

Mám to štěstí, že jsem nastoupil do Akademie v roce otevření nové budovy, tedy před dvaceti lety. Mohu tak posoudit, jak se naše škola rozvíjí a mění. Když jsem se v roce 2016 stal ředitelem, měl jsem snad až příliš optimistické vize. A dnes mohu říci, že jsem velmi hrdý na to, že mnohé z nich již byly přetaveny do reálného světa.

Jaké jsou tedy mé současné plány k uskutečnění cílů stanovených před téměř pěti lety?

Těším se na dokončení rekonstrukce výcvikového centra, jehož prostory pro praktický výcvik nových příslušníků bychom měli otevřít v prvním pololetí 2021.

Tolik potřebná budova jídelny čeká na schválení Ministerstva spravedlnosti, na jehož základě bude možné vysoutěžit dodavatele stavby. Můj sen je sníst si tam svůj první řízek v roce 2023.

Využíváme toho, že v době koronavirové situace můžeme rychleji postupovat při rekonstrukcích jak ve škole, tak na ubytovně. Naši studenti budou brzy moci začít využívat novou posilovnu a relaxační místnost. Krize rovněž ukázala nezastupitelnost výpočetní techniky ve výuce, proto v této chvíli probíhá její modernizace.

Devět z jedenácti pater naší ubytovny bude plně rekonstruováno do konce roku 2020. Frekventanti se budou těšit z nového nábytku vyrobeného odsouzenými ve Věznici Mírov, z nových koupelen či kuchyněk.

Mé vize nezůstávají při zemi a já sám zůstávám optimistický.

Ke každé škole patří kromě klavíru sportovní hala či areál. To složitější máme splněno – klavír máme. Teď zbývá jen usilovat o vybudování moderního sportovního centra, které by sloužilo nejen výuce, ale také jako zařízení pro volnočasové aktivity.

Přál bych si pro účastníky našich kurzů, seminářů, konferencí a pracovních setkání vystavět hezký moderní klub, kde by si mohli odpoledne oddechnout a neformálně si popovídat. Akademii by posloužil nejen při oslavách, jako jsou Den učitelů či Den vězeňství, ale také třeba narozeniny či rozloučení s kolegy odcházejícími do důchodu. Klub by byl jistě využíván také v souvislosti s mezinárodními aktivitami organizovanými u nás.

Akademii zatím vnímáme jako vzdělávací středisko či školu. Přál bych si, aby se Akademie rozšířila a prezentovala se také jako vědecko-výzkumné centrum. Pracoviště pro tvorbu analýz by jistě Vězeňská služba potřebovala a využila. Zde se také nabízí další forma spolupráce se zahraničními partnery.

Ve svých vizích vidím úžasný velký tým. Odborníci předávající moderní poznatky a praktické zkušenosti vězeňskému personálu; motivovaní a inovativní administrativní a techničtí pracovníci se snaží vytvářet ideální podmínky pro vzdělávání; vědečtí pracovníci výzkumu obohacují nejen Vězeňskou službu o aktuální analýzy. Ti všichni spolupracující v příjemné pracovní atmosféře.  A pochopitelně osvícený management, který vytváří podmínky pro profesní a osobnostní růst každého člena tohoto týmu. Jen v takovém prostředí je možné realizovat velké plány a současně kvalitně plnit narůstající počet úkolů a různorodých činností.

V roce 1996 se narodilo ve Stráži pod Ralskem dítě. Byl zde otevřen první kurz pro nové příslušníky. V roce 2000 dítě vstoupilo do nové budovy školy. V roce 2016 byla Akademie u příležitosti konference nazvána mladou slečnou. Za dalších dvacet let z ní bude krásná zralá žena, která ví, co chce, a kam směřuje. A to jí upřímně přeji.

Jak o nás psali v roce 2000

Našli jsme pro vás článek ve Zpravodaji města Stráž pod Ralskem (ročník 9, září 2000). Přinášíme vám jeho zkrácenou verzi. Zároveň prosíme vás, kdo jste se otevření účastnili, abyste nám zaslali své vzpomínky.

Zpravodaj města Stráž pod Ralskem (září 2000)

SLOVO STAROSTY

Skončily prázdniny a život se vrací do normálních kolejí. V našem městě byly slavnostní události dvě. Nástup nových prvňáčků a otevření vzdělávacího institutu VS ČR.

Ve čtvrtek 31. 8. 2000 byl slavnostně otevřen nový objekt Institutu vzdělávání Vězeňské služby ČR. Posluchači tedy začátkem školního roku opustí provizorně využívané učebny a přestěhují se do svého – do objektu, který splňuje požadavky vzdělávání na počátku třetího tisíciletí. Slavnostního otevření se zúčastnila řada významných osobností nejen od nás, ale i z Polska, Německa a Francie*. Jak řekl přítomný náměstek ministerstva spravedlnosti – dobrá věc se podařila.

Pásku slavnostně přestřihla generální ředitelka Vězeňské služby ČR Kamila Meclová a pak následovala řada slavnostních a vzpomínkových proslovů.  Byla to hezká chvíle, při které jsem si vzpomněl na začátky. Je to otřesné, ale čtvrteční přestřižení pásky bylo zakončením šestiletého snažení všech zainteresovaných, včetně vedení města. Ano, tak dlouho trvá, než se dohodnou podmínky, seženou peníze, udělají projekty atd. atd. Vždycky, když jsme všichni zúčastněni byli připraveni jen, jen zahájit stavbu, našel se nějaký pitomec, který vše zpochybnil, a začínalo se nanovo. Je dobře, že už je vše za námi a naše město získalo opravdu pěknou dominantu na břehu nádrže Horka.

K čemu bude sloužit? Jde o základní kvalifikační kurzy pro ty, kteří chtějí sloužit u VS ČR. To by se oproti nynějšímu stavu mělo ještě zvýšit. Na ně bude navazovat celoživotní vzdělávání zaměstnanců VS, od něhož mimo jiné experti očekávají hlubší humanizaci vězeňství. Jako doplněk podle slibu generální ředitelky VS budou probíhat i různé konference, část s mezinárodní účastí.

Na závěr slavnostního ceremoniálu generální ředitelka předala pět plaket VS ČR. Mezi touto pěticí jsem byl i já. Převzal sem onu poctu jako vyjádření uznání a poděkování městu a jeho občanům.

* Nepodařilo se nám zatím dohledat jména všech přítomných zahraničních hostů. Polsko reprezentoval Adam Kaczmarek. Německou delegaci vedl Bernard Wydra. Pokud si vzpomenete na další jména, napište nám.